Dlaczego się rozpraszamy?

Każdego dnia neuronaukowcy dowiadują się coraz więcej na temat funkcjonowania naszego mózgu oraz jak działać by w łatwiejszy sposób przełamywać złe nawyki a tym sposobem  osiągać swój zamierzony cel.

Dlaczego koncentracja na zadaniu jest taka trudna?

Przede wszystkim rozpraszacze

Nasz mózg kocha wszystko co zapewni mu przetrwanie. Idąc przez las, wyłapujemy mimowolnie każdy ruch i szelest i każdy dźwięk łamanej gałęzi może być potencjalnym zagrożeniem, taka nasza natura.

Zamiast w pełni delektować się spacerem, będziemy co chwilę kierować uwagę na dobiegające z głębi lasu dźwięki i wyobrażać sobie, że pewnie dzik wyskoczy nas zaatakować. Również przechodząc przez ulicę,  zauważymy szybko nadjeżdżający samochód i prawdopodobnie od razu się nie zatrzymamy.

W życiu codziennym, głównym rozpraszaczem może być powiadomienie „ ding dong” z naszego telefonu zwiastujący wiadomość lub aktualizację i wtedy zamiast się koncentrować, wszystko działa przeciwko nam.

Takim ding dongiem mogą być nasze „nieistotne myśli”, coś co nam się przypomniało i znów odciągnęło od zadania.

Jak powstrzymać „nieistotne” myśli?

Fajnie byłoby wykonać ćwiczenie, które pozwoliłoby powrócić na właściwy tor i z powrotem skupiło naszą uwagę na zadaniu.

Muszę przyznać, że ja też wpadam w nieistotne myśli. W czasie pisania szkolenia nagle przypomniało mi się że będę miała gości na weekend i muszę zrobić zakupy. Chcę  upiec ciasto, więc wertowałam strony internetowe z przepisami!! W samym środku mojej pracy pojawiła się „nieistotna” myśl, która przykuła moją uwagę.

Musiałam oderwać się od tej myśli i świadomie zwrócić uwagę na ponownym pisaniu szkolenia.

Wszyscy nieustannie stajemy przed takim wyzwaniem więc musimy ustalać priorytety tego, co będzie przykuwać naszą uwagę.

 

 Jak celowo skupić naszą uwagę? Jak? Czy jest na to sposób?

Już wiemy że JEST

Kluczem do tego wszystkiego jest sieć neuronalna, która zarządza skupieniem

Trzy najważniejsze z nich to

  1. Sieć Trybu Domyślnego
  2. Sieć Wykonawcza
  3. Sieć Spoczynku

Kiedy korzystamy z tych sieci?

Tryb Domyślny jest aktywny gdy jesteśmy we własnym wnętrzu czyli naszych myślach.

 

Sieć Wykonawcza w naszym mózgu tworzy się  w czasie wykonywania pracy czyli gdy robimy jakieś konkretne zadanie.

Co to oznacza?

To, że nie możemy być w obu naraz, możemy być tylko w jednej z nich, więc nie możemy jednocześnie wykonywać zadania i błądzić w myślach ( obłokach)

Pozostaje nam jeszcze Sieć Spoczynkowa, która odgrywa bardzo ważną rolę w określeniu, która z tych dwóch sieci jest aktywna w danym momencie i czy istotność może być reaktywna — gdy coś przykuwa naszą uwagę.

Co musimy w takim razie zrobić?

Jeśli pracujesz nad zmotywowaniem lub zmianą sposobu myślenia jeszcze przed rozpoczęciem działania, jesteś w Sieci Trybu Domyślnego a Praca w tej Sieci jest niemożliwa, więc czekanie, aż  poczujesz się zmotywowana/y, przyniesie przeciwne efekty od zamierzonego, ponieważ cały czas jesteśmy w sieci Trybu Domyślnego

Jak wyjść z Trybu Domyślnego i dotrzeć do naszej Sieci Wykonawczej?

Na tym etapie potrzebujemy odpowiedniej strategii a jest nią jedno z poniższych ćwiczeń

A więc do dzieła!

Teraz tylko musimy wkroczyć do naszej Głównej Sieci Wykonawczej

Metoda numer 1; Rozejrzy się dookoła i zwróć uwagę na przedmioty w twoim pomieszczeniu, bez osądzania.

To najłatwiejszy sposób żeby przenieść nasz umysł z Trybu Domyślnego do Sieci Wykonawczej.

Weź głęboki wdech i rozejrzyj się dookoła. Zauważ przedmioty, które znajdują się w twoim pokoju czy biurze ale rób to bez osądzania, bez nazywania, po prostu To jest To a To jest Tamto.

Robiliśmy to ćwiczenie na naszym szkoleniu i wielu powiedziało, że było to niezwykle relaksujące.

https://7element.pl/produkt/szkolenie-skuteczna-zmiana/

 

Jeśli możesz – Zrób to teraz – wprowadź się w Tu i Teraz, rozejrzyj się, po prostu zauważ ( bez osądzania) rzeczy wokół siebie, jeżeli masz ochotę wyjrzyj za okno

To ćwiczenie możesz powtarzać nawet kilka razy w ciągu dnia, w każdym momencie kiedy coś odsunie cię od zadania. Daj sobie 5 minut i działaj dalej.

 

Metoda numer 2: Zaczynaj dzień od czegoś łatwego i szybkiego do wykonania.

 Drugą świetną metodą jest rozpoczynanie dnia pracy od prostego zadania, które  jest ważne ( ustal hierarchię ważności) i można je zrobić łatwo i sprawnie. Powinno to być coś istotnego ale na tyle małego, by odnieść sukces już przy pierwszym zadaniu tym sposobem dostaniesz się do Sieci Wykonawczej i stworzysz pozytywną pętlę postępu.

Daj znać jak Ci poszło!

https://www.facebook.com/7ElementInstytutRozwoju

Te dwie metody to świetna praktyka poparta neuronauką i można je w prosty sposób wprowadzić  do swojego życia.

Jako trener często poszukuję fajnych praktycznych sposobów by pomagać swoim klientom w tworzeniu zmiany.

Więcej praktycznych ćwiczeń i wiedzy możesz uzyskać podczas naszych szkoleń na które z całego serca zapraszamy.

Trenerka duchowego dobrostanu
Happiness live coach Anna Rz. Dutkiewicz

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.